Anställa eller anlita en marknadskoordinator?

Anställa eller anlita marknadskoordinator? Fördelar med att anlita en extern marknadsavdelning

I Sverige finns det idag tiotusentals företag utan en anställd marknadskoordinator eller marknadsansvarig. Ofta har någon på dessa företag blivit tilldelad ansvarsområdet “marknad” som ett delmoment i arbetsvardagen. Ibland utan erfarenhet eller utbildning. Detta skapar problem när kraven ökar och organisation måste kartlägga, välja ut och genomföra rätt marknadsaktiviteter. Det kan vara svårt att få tiden att räcka när man som “tf marknadschef” ska skriva kravspecifikationer och välja produktionsbolag, webbyrå eller driva annonser i sociala medier. Köpa TV-kampanjer. Inte minst skriva artiklar eller publicera nyheter. Samtidigt krävs en god förståelse kring vilka av dessa aktiviteter som är säljdrivande för ert företag. Att anlita en marknadskoordinator kan upplevas som ett naturligt steg för många av dessa företag, men visst finns det andra alternativ? Denna artikel belyser vilka fördelar det finns i att anlita en extern marknadsavdelning.

  1. Betala enbart för utvalda marknadsaktiviteter vilket minskar företagets fasta kostnader under perioder av låg marknadsaktivitet. För vissa företag kan det uppstå tidsperioder där marknaden vilar (som t.ex. jul- eller sommaruppehållet). När du anlitar en extern marknadsavdelning betalar företaget enbart för genomförda timmar och för de utvalda inköp som ni tillsammans kommit överens om. Vilket i sin tur minskar den övergripande kostnaden.
  2. Få hjälp med kravspecificering och mediainköp. Har du koll på vilka säljdrivande aktiviteter som genererar kunder för ert företag? En extern marknadsavdelning finns med från kartläggning, kravspecificering och inköp till utveckling av företagets hemsida, webbshop eller app för att skapa en kundresa i framkant.
  3. Lägre risk som uppdragsgivare jämfört med arbetsgivare. Om inte ert företag har behov av en marknadskoordinator på heltid, uppstår oftast kompromisser i rekryteringen av deltidspersonal. Genom att anlita en extern marknadsavdelning har projektledaren i fråga oftast flera kundkonton och därmed bredare kvalifikationer.
  4. Medarbetare kan fokusera på ordinarie arbetsuppgifter. Företagets befintliga medarbetare kan fokusera på ordinarie arbetsuppgifter istället för att sitta med marknadsrelaterade frågor utanför deras kompetensområde. Detta ger företagets anställda mer tid till skapa värde för era kunder.
  5. En extern marknadsavdelning erbjuder en kortare uppstartsfas jämfört med att anställa en marknadskoordinator. Processen från att starta en rekrytering till att utbilda, vägleda, och kartlägga vilka aktiviteter den nya medarbetaren ska genomföra kan vara tid som är bättre att lägga på en extern marknadsavdelning.
  6. En extern marknadsavdelning kommer utifrån med en objektiv synvinkel. En extern marknadsavdelning går in konsultativt läge för att ge konstruktiv feedback och kartlägga marknadsaktiviteter baserat på metoder som fungerat tidigare. Projektledaren kan då istället hjälpa er genom att ifrågasätta vilka säljdrivande aktiviteter som är bäst lämpat för företaget.

 

Summering anlita marknadskoordinator
  • Betala enbart för utvalda marknadsaktiviteter
  • Få hjälp med kravspecificering och mediainköp
  • En extern marknadsavdelning innefattar lägre risk som uppdragsgivare
  • Medarbetare kan fokusera på ordinarie arbetsuppgifter
  • En extern marknadsavdelning erbjuder en kortare uppstartsfas jämfört med att anställa
  • Få konstruktiv feedback från någon som ifrågasätter era marknadsaktiviteter

Storisell är företagspartner i den digitala kundresan. Vad betyder det? Allt från att leverera videoproduktion, företagshemsidor, webbshop, mobil- eller webbapp till att agera extern marknadsavdelning till våra kunder. Storisell grundades i början på 2016 med målsättningen att erbjuder våra kunder en on-demand företagspartner inom webb- och videoproduktion. Genom vår workshopmodell sparas både tid och energi genom att genomföra mer än 90% av den kartläggning och kravspecificering som krävs inför nya projekt. Det hjälper oss starta nya projekt snabbare och att arbeta effektivt. Vanligtvis schemaläggs en workshop under en för- eller eftermiddag (3-4 timmar). Ni kommer – under en rolig och kreativ workshop – uppleva den kreativa processen och förmedla värdefull information inför bildandet av ert projekt. Storisell har en organisation som består av projektledare med ett övergripande ansvar för varje kund. Vi arbetar veckobaserat där våra projektledare djupdyker in i nya projekt. Vi anser att veckoagendan ger våra kunder högre service, skapar bättre fokus och resultat. Vi utgår från att jobba så pragmatiskt som möjligt för att sätt kunden först. Målet är alltid generera aktiviteter som är säljdrivande – vilket kräver ett affärsfokuserat arbetssätt.

Storisell William Sehlin

William Sehlin
0733 1441 26
william@storisell.com

William Sehlin

William Sehlin är medgrundare och VD på Storisell. Kontakt: william@storisell.com +46(0)733144126

Leave a Reply

Your email address will not be published.