Att välja rätt röst till sina produktioner inbegriper många aspekter. Det gäller att väga in en mängd olika faktorer som bidrar till att produktionen och en eventuell marknadsföringskampanj blir lyckad.
För det första bör man väga in vilken form av vara eller tjänst man erbjuder och känna sig för vilken typ av röst man tycker passar till just min produkt/tjänst. Företaget har förmodligen också en viss sorts profil och har i många fall lagt ner stora summor på att skapa ett tydligt varumärke på marknaden. Valet av röst bör även här kännas rätt och om möjligt inte bara passa in, utan gärna förstärka och fördjupa företagets profil. Vilka ledord använder man sig av? Har man en fastslagen slogan? Genom att väga in värden som dessa är man bättre rustad att göra ett bra röstval till sina produktioner.
För det andra bör man också tänka på mottagaren/målgruppen för en viss produktion eller kampanj. Vilka personer vill vi nå och attrahera med denna produktion/kampanj? Män, kvinnor, chefer, föräldrar…? I vissa fall kan man vilja nå ut till nya målgrupper och på så sätt bredda företagets marknad. I de fallen är det extra viktigt att tänka till så att valet av röst inte görs slentrianmässigt, utan görs med utgångspunkt från den nya marknadsföringsstrategin och målgruppen.
För det tredje spelar faktorer som manuskaraktär, musikval och tempo i själva videoproduktionen roll när man ska välja röst. I mer speedade produktioner (sport, träning, gaming osv.) kan en mer pigg och energisk voice-over kännas lämpligare än en äldre person som har ett lugnare tempo. Den lugne pensionären kanske däremot passar bättre i en produktion där man vill utstråla trygghet, livserfarenhet och värme.
Det finns naturligtvis ett oändligt antal faktorer som spelar in vid val av röst och ju mer man tänker till desto bättre lyckas man med att nå målet för sina produktioner.